Bright Planet hjälper företag och organisationer med rådgivning och utbildning kring hållbarhet och kommunikation. Vår mission är att ta bort fluffet från hållbarhetsfrågan genom att visa att den både är konkret och affärsnära och på så sätt hjälpa företag och verksamheter att gå från prat till fart. Detta i sin tur är ju också en förutsättning för att vi ska kunna nå tvågradersmålet. Kort sagt kan man säga att vi hjälper företagen att framtidssäkra sin verksamhet, genom att på olika sätt maximera sitt positiva bidrag och minimera sitt negativa bidrag.
Vi är med i ECG-föreningen för att vi tycker att det är ett bra verktyg för att mäta sin samhällsnytta. Matrisen tvingar en också att rapportera på universella mänskliga aspekter, som man kanske i en vanlig hållbarhetsrapport väljer att inte ha med som en av sina väsentliga frågor. På det sättet utgör det ett bra – och värdefullt komplement till de andra verktygen som används på marknaden.
/Malin Thorsén, VD på Bright Planet