Forskning på Valencias universitet, Spanien antyder att företag som behandlar sina anställda väl, bedriver en ärlig marknadsföring, fokuserar på hållbarhet och minimerar sin miljöpåverkan inte bara bidrar till det ”allmänna bästa” utan kan göra detta utan att inverka negativt på det ekonomiska resultatet.
Av 400 företag runt om i Europa som ECG-reviderat sig enligt ECG-matrisen svarade 206 på undersökningen. Här är några av resultaten:
- 86% av ECG-företagen rapporterade en positiv inverkan på företagets allmänna rykte.
- 82% rapporterade förbättringar rörande motivation och välbefinnande generellt på arbetsplatsen.
Positiva effekter (inrapporterade av drygt 75% av företagen) återfanns inom följande områden:
- hållbara leveranser och användningen av lokala leverantörer
- minskat koldioxidavtryck orsakade av leveranser och transporter
- minskad miljöpåverkan orsakad av produktion och logistik
- prioriterade miljömässigt hållbara investeringar
- bevakar etiskt beteende hos banker och leverantörer av finansiella tjänster
- personalens deltagande i beslutsfattande
- relationer mellan personal och ledning
- rättvis och transparent produkt- och serviceinformation till kunderna
- kundförtroende
- samarbete med kunder
- samordning med lokala sociala aktiveteter i samhället
95% av företagen uppgav att dessa positiva effekter på affärsverksamheten har uppnåtts utan någon nedgång i försäljningen.
26% uppgav tvärtom att inverkan på intäkterna har varit positiv.
Ett av de deltagande företagen kommenterade:
”Mitt arbete har blivit mer meningsfullt. Kunderna behandlas lika. Nya kontakter har skapats. Nya marknader har öppnat sig. Företaget är förberett på framtiden. ”
Christian Felber, ECG-medgrundare som deltog i presentationen av forskningen i Wien i februari i år konstaterade:
”Corporate social responsibility har under många år betraktats av många företagsledare som ett komplement till verksamhetens egentliga syfte och har utnyttjats som ett PR-försök att förbättra företagets rykte trots, inte på grund av vad som händer i andra delar av företaget.
Som en sammanfattning av resultaten från denna forskning kan vi dra slutsatsen att företag som integrerar en etisk och omtänksam hållbarhetspraxis i sin i kärnverksamhet investerar klokt, inte bara i sin egen framtid, utan i hela samhällets framtid. Detta är det gemensamma bästa. ”